Hvordan ser du på yrkesrollen din? Hvordan omtaler du jobben din? Jobber du «bare i barnehage» eller er du en «Livscoach for små barn i starten av sitt liv»?
Vær stolt av den kunnskapen du sitter på i et viktig fagområde. Ikke glem at du er en fagperson og ved å ta dette kurset blir du enda dyktigere i ditt fag.
Videoleksjonen ser du ved å trykke på symbolet i bildet over teksten.
I denne leksjonen skal du lære hvordan du kan gjøre arbeidsdagen bedre ved hjelp av små forandringer. Det skal ikke så mye til for å gjøre dagen mer spennende ved å lage variasjoner og vrier på ting du har gjort før. Du vil bli inspirert og barna får det mer moro.
I denne leksjonen blir du introdusert for «te-posen», - en huskeregel som vil minne deg på produktforbedring i barnehagen.
Visste du at det fantes tre vers av «Lille Petter Edderkopp»? Det er god produktforbedring i liten skala.
Etter at du har sett på denne videoen om produktforbedring/produktutvikling kan du tenke ut noen små og gode forandringer du kan gjøre med eventyr, regler og sanger i barnehagen.
Etterpå kan du se på Bonusmaterialet om "Skinnvotten" for å se hvordan jeg gjorde det i min barnehage.
Oppdragelse forandrer seg ettersom tiden forandrer seg. På grunn av tv-serien «Supernanny» så har "time out» blitt den nye oppdragelsestrenden.
Men er "time out" bare et nytt ord for den gamle skammekroken. Bruker dere time out i din barnehage?
Synes du dere skal bruke "time out" i din barnehage?
Kan du være sikker på at måten du oppdrar barna på er riktig?
Når vi ser på barneoppdragelse for hundre år siden kan vi riste på hodet, men hvordan ser de på oss om hundre år?
All forskning og vitenskap er i utvikling, forandring og forhåpentligvis forbedring. Dette gjelder også pedagogikken.
Er det noe vi vet om femti år som vi burde ha visst nå?
Til slutt i denne omgang:
Her har du noen forslag til refleksjon og diskusjon. (Hvis du trykker på filen får du mulighet til å laste den ned for bruk i f.eks. personalmøter)
....... og en video til inspirasjon i forbindelse med yrkesstolthet.
Refleksjon og diskusjon. Pdf-fil